Hyvä palvelulupaus kiteyttää, mitä arvoa asiakkaallesi tuotat. Se erottaa sinut kilpailijoistasi ja ohjaa asiakkaasi odotuksia haluamaasi suuntaan. Asiakaslähtöinen palvelulupaus kuvaa ratkaisun asiakkaasi näkökulmasta hänen liiketoimintansa polttavaan ongelmaan tai tarpeeseen. On tärkeää, että keskityt siihen, mitä asiakkaasi yrittää saada aikaiseksi. Todelliset asiakashyödyt löytyvät asiakkaasi bisneksestä, ei oman palvelutuotantosi yksityiskohdista tai tuotteittesi ominaisuuksista.
1. Asiakasymmärryksestä oivalluksiin
Asiakaslähtöinen palvelulupaus lähtee aina asiakkaasi tarpeista. Kun ymmärrät, mitä asiakkaasi bisneksellään pohjimmiltaan tavoittelee, osaat tarjota täsmäratkaisuja hänelle ajankohtaisiin ongelmiin. Syvälliseen asiakasymmärrykseen perustuvaa palvelutuotetta ja -tarjoomaa on myös mielekästä myydä, kun asiakkaasi tunnistaa heti ratkaisusi arvon ja tarpeen omassa liiketoiminnassaan. Onnistunut ja osuva palvelukokemus jättää asiakkaallesi positiivisen muistijäljen ja helpottaa pitkäkestoisen asiakassuhteen ylläpitoa.
Palvelulupauksen rakentaminen ei ole kertasuoritus. Timanttisinkin palvelulupaus kaipaa säännöllistä viilausta, sillä asiakkaasi tarpeet ja toimintaympäristöt muuttuvat. Ajantasainen asiakasymmärrys onkin menestyksekkään palveluliiketoiminnan kivijalka.
2. Osuva lupaus oikealle kohderyhmälle
Kun tarve ja ratkaisu kohtaavat, myyntityösi helpottuu ja asiakastyytyväisyys kasvaa. Oikein kohdistettu ja muotoiltu palvelu tuottaa asiakkaasi liiketoiminnalle todellista, mitattavaa arvoa. Asiakkaasi tarpeiden syvällisen ymmärtämisen lisäksi sinun tulisi tunnistaa myös oman palvelu- ja tuotevalikoimasi mahdollisuudet – missä tilanteissa ja kenelle tuotat eniten lisäarvoa?
Autamme sinua kartoittamaan asiakkaasi tarpeet ja syventämään asiakasymmärrystäsi esimerkiksi haastattelemalla asiakkaitasi ja toimijoitasi sekä havainnoimalla asiakaskäyttäytymistä. Selvitämme myös yrityksesi potentiaalin ja vahvuudet. Kun tiedämme, mitä asiakkaasi kipeimmin tarvitsee ja asiat, joissa pystyt häntä tukemaan, voit keskittää voimavarasi ja rakentaa vahvasti asiakasarvoa tuottavan palvelutarjooman ajankohtaisten tarpeiden ympärille.
3. Asiakaslähtöisestä yrityskulttuurista kilpailuvaltti
Asiakaslähtöisyydestä on tullut monella toimialalla tärkeä erottautumistekijä. Tuotteiden tekniset ominaisuudet ja palvelumallit voi kopioida kilpailijoilta, mutta todellista asiakaslähtöistä palvelua, joka syntyy jo yrityskulttuurissa, ei rakenneta hetkessä eikä heppoisin eväin.
Asiakaslähtöisen yrityskulttuurin luomiseen kannattaa panostaa – siitä nauttivat sekä asiakkaasi että henkilöstösi. Asiakaslähtöisyys ei ole päälle liimattavissa, vaan sen pitää syntyä aidosti yrityksen arvoista ja toiminnasta. Viime kädessä asiakaslähtöisyys manifestoituu jokaisessa palvelukohtaamisen vaiheessa, yrityksesi työntekijöiden, sidosryhmien ja jopa muiden asiakkaiden sekä palveluympäristöjen herättämissä mielikuvissa ja tunteissa. Saat arvokasta etumatkaa kilpailijoihisi yhteisillä tavoitteilla, selkeällä työn- ja vastuunjaolla sekä arvoilla, joihin koko henkilöstösi on sitoutunut.
Autamme sinua kasvattamaan aidosti asiakaslähtöisen ja omaleimaisen yrityskulttuurin, joka tukee palvelulupauksiasi ja vahvistaa asiakassuhteitasi. Arvioimme tarvittaessa myös olemassa olevat palvelusi sekä brändi- ja palvelustrategiasi ja hiomme niiden asiakaslähtöisyyttä.
1. Asiakasymmärryksestä oivalluksiin
Asiakaslähtöinen palvelulupaus lähtee aina asiakkaasi tarpeista. Kun ymmärrät, mitä asiakkaasi bisneksellään pohjimmiltaan tavoittelee, osaat tarjota täsmäratkaisuja hänelle ajankohtaisiin ongelmiin. Syvälliseen asiakasymmärrykseen perustuvaa palvelutuotetta ja -tarjoomaa on myös mielekästä myydä, kun asiakkaasi tunnistaa heti ratkaisusi arvon ja tarpeen omassa liiketoiminnassaan. Onnistunut ja osuva palvelukokemus jättää asiakkaallesi positiivisen muistijäljen ja helpottaa pitkäkestoisen asiakassuhteen ylläpitoa.
Palvelulupauksen rakentaminen ei ole kertasuoritus. Timanttisinkin palvelulupaus kaipaa säännöllistä viilausta, sillä asiakkaasi tarpeet ja toimintaympäristöt muuttuvat. Ajantasainen asiakasymmärrys onkin menestyksekkään palveluliiketoiminnan kivijalka.
2. Osuva lupaus oikealle kohderyhmälle
Kun tarve ja ratkaisu kohtaavat, myyntityösi helpottuu ja asiakastyytyväisyys kasvaa. Oikein kohdistettu ja muotoiltu palvelu tuottaa asiakkaasi liiketoiminnalle todellista, mitattavaa arvoa. Asiakkaasi tarpeiden syvällisen ymmärtämisen lisäksi sinun tulisi tunnistaa myös oman palvelu- ja tuotevalikoimasi mahdollisuudet – missä tilanteissa ja kenelle tuotat eniten lisäarvoa?
Autamme sinua kartoittamaan asiakkaasi tarpeet ja syventämään asiakasymmärrystäsi esimerkiksi haastattelemalla asiakkaitasi ja toimijoitasi sekä havainnoimalla asiakaskäyttäytymistä. Selvitämme myös yrityksesi potentiaalin ja vahvuudet. Kun tiedämme, mitä asiakkaasi kipeimmin tarvitsee ja asiat, joissa pystyt häntä tukemaan, voit keskittää voimavarasi ja rakentaa vahvasti asiakasarvoa tuottavan palvelutarjooman ajankohtaisten tarpeiden ympärille.
3. Asiakaslähtöisestä yrityskulttuurista kilpailuvaltti
Asiakaslähtöisyydestä on tullut monella toimialalla tärkeä erottautumistekijä. Tuotteiden tekniset ominaisuudet ja palvelumallit voi kopioida kilpailijoilta, mutta todellista asiakaslähtöistä palvelua, joka syntyy jo yrityskulttuurissa, ei rakenneta hetkessä eikä heppoisin eväin.
Asiakaslähtöisen yrityskulttuurin luomiseen kannattaa panostaa – siitä nauttivat sekä asiakkaasi että henkilöstösi. Asiakaslähtöisyys ei ole päälle liimattavissa, vaan sen pitää syntyä aidosti yrityksen arvoista ja toiminnasta. Viime kädessä asiakaslähtöisyys manifestoituu jokaisessa palvelukohtaamisen vaiheessa, yrityksesi työntekijöiden, sidosryhmien ja jopa muiden asiakkaiden sekä palveluympäristöjen herättämissä mielikuvissa ja tunteissa. Saat arvokasta etumatkaa kilpailijoihisi yhteisillä tavoitteilla, selkeällä työn- ja vastuunjaolla sekä arvoilla, joihin koko henkilöstösi on sitoutunut.
Autamme sinua kasvattamaan aidosti asiakaslähtöisen ja omaleimaisen yrityskulttuurin, joka tukee palvelulupauksiasi ja vahvistaa asiakassuhteitasi. Arvioimme tarvittaessa myös olemassa olevat palvelusi sekä brändi- ja palvelustrategiasi ja hiomme niiden asiakaslähtöisyyttä.